پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶ ۱۲:۳۸
سوار شدن مسافران از سمت چپ هواپيما
شايد براي شما هم اين سوال پيش آمده باشد كه چرا در سفرهاي هوايي هميشه از سمت چپ سوار هواپيما ميشويد.
اين مساله به يك قرارداد ثابت تبديل شده است كه اين روزها در مورد آن سوالي نميشود. اما تاريخ آن به روزهاي اول سيستم هوايي برميگردد.
در گذشته هواپيماها بايد براي سوار و پياده كردن مسافران، تا نزديكي ساختمان فرودگاه مي رفتند. بعد از اين قرارداد، صندلي خلبان در سمت چپ كابين قرار گرفت تا خلبانها راحتتر بال سمت چپ را در صورت نزديك شدن به ساختمان، ببيند و هواپيما را كنترل كند. درهاي سمت چپ، جا به جايي مسافران را از هواپيما به ترمينال راحتتر ميكرد. همچنين از دور زدن دور هواپيما امنتر بود.
يكي از دلايل اصلي ديگر اين كه درهاي ورود و خروج در سمت چپ قرار دارد به زماني باز ميگردد كه سفرهاي دريايي تازه شروع شده بودند. قبل از كشتيهايي كه سكان هدايتشان در وسط قرار دارد، كشتيها به وسيله پارو كه در سمت راست قرار داشت هدايت ميشدند.
براي اينكه پاروها در زمان پهلوگيري كشتي به اسكله گير نكند، كشتيها از سمت چپ پهلو ميگرفتند.
زماني كه استفاده از پلهي ورود و خروج هواپيما رواج پيدا كرد، به تصميم سازندگان هواپيماها، قراردادي تنظيم شد كه هميشه در ورود و خروج در سمت چپ قرار گيرد.
بارگيري كالاها، چمدانها و بخش سوخت گيري در سمت راست هواپيما قرار دارد. اين امر باعث ميشود تا بخش ورود و خروج مسافران از كارهاي ديگر جدا باشد. همچنين اين اجازه را به خلبان ميدهد تا در صورت لزوم موتور سمت راست را روشن نگاه دارد.
- ۳۵ بازديد
- ۰ نظر